Znaczenie regeneracji w sporcie

Każdy sportowiec powinien zdawać sobie sprawę, jaką rolę dla jego organizmu pełni regeneracja. Jest ona niezbędna, by osiągać coraz lepsze wyniki, a jej lekceważenie doprowadzić może do licznych kontuzji i urazów. W jaki sposób regenerować swoje ciało, by miało siłę na kolejny trening? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w tym artykule. 

regeneracja w sporcie
fot. pixabay.com

Każdy ciężki trening sprawia, że organizm potrzebuje trochę czasu na odpoczynek. Musi on bowiem naprawić uszkodzone włókna mięśniowe sprawiając, że stają się one coraz mocniejsze i odporniejsze na wysiłek. Bez tego jest się bowiem narażony na kontuzje i urazy wynikające z przemęczenia i długotrwałego eksploatowania organizmu. Dlatego też regeneracja jest tak ważna zarówno dla zawodowych sportowców jak i amatorów, pozbawionych dostępu do profesjonalnej odnowy biologicznej, z której na co dzień korzystają zawodowcy.   

Jak zadbać o regenerację organizmu?

Podstawową zasadą prawidłowej regeneracji jest wyznaczenie sobie jednego dnia w tygodniu, który przeznaczony zostanie na odpoczynek. Może być to dzień całkowicie wolny od treningów lub taki, podczas którego zajęcia będą znacznie mniej obciążające niż w pozostałych. Drugą istotną kwestią jest odpowiednio długi sen. Zakłada się, że powinien trwać on od ośmiu do dziewięciu godzin. Wówczas organizm otrzyma wystarczający czas na regenerację uszkodzonych włókien, a ręce i nogi zyskają siłę do dalszych treningów. 

Niezwykle ważne jest także odpowiednie odżywianie. Warto do codziennej diety wprowadzić owoce i warzywa, zapewniające wiele witamin i minerałów. Niektóre z nich jak np. banany są bogatym źródłem węglowodanów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu i jego regeneracji. Po treningach należy również zadbać o odpowiednią suplementację, przygotowując wysokobiałkowe koktajle oraz nawadniając się izotonikami. Bardzo skuteczne są ponadto gotowe zestawy naturalnych produktów wspierających regenerację.

Dbanie o odpowiednią regenerację nie tylko pozwoli Ci na zmniejszenie ryzyka odniesienia kontuzji, ale też wpłynie na ogólny rozwój organizmu, zwiększając jego wydolność. To równie ważny czynnik na drodze do sukcesu jak regularny trening. Należy o tym pamiętać zwłaszcza w młodych wieku, kiedy wydaje się, że ciało przystosowane jest do długotrwałego wysiłku i odpoczynek nie jest potrzebny. 

Czytaj także: 
Jak zmotywować się do biegania? 
Buty do biegania dla mężczyzn - sprawdź, które warto kupić!


Komentarze