Jak zmotywować się do biegania?

Powodów, dla których warto rozpocząć przygodę z bieganiem jest mnóstwo. Jak jednak wytrwać w postanowieniu, kiedy nadejdą chwile zwątpienia i chęć pozostania w domu na wygodnej kanapie okaże się mocniejsza od naszej silnej woli? 


bieganie, sport, motywacja w bieganiu, aktywność fizyczna, zdrowie

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna dobrze wpływa zarówno na nasze ciało jak i umysł. Osoby regularnie uprawiające sport cieszą się bowiem nie tylko szczupłą, atletyczną sylwetką, ale też wewnętrznym spokojem i "chłodną głową". Wysiłek fizyczny pozwala nam rozładować wszelkie negatywne emocje, które w natłoku codziennych obowiązków kumulują się w naszym umyśle. Bywa jednak tak, że w pewnym momencie przestajemy czerpać przyjemność z treningów i coraz częściej zamiast na trasie biegowej pozostajemy w domowym zaciszu, oglądając TV z paczką chipsów w dłoniach. Co jest tego przyczyną? Jak sprawić, by bieganie ponownie dawało nam radość? Znaleźliśmy na to kilka sposobów.

Łącz bieganie ze spacerem

Często powtarzanym błędem wśród osób rozpoczynających swoją przygodę z bieganiem jest nadmierna ambicja i brak cierpliwości. Jeśli po wieloletnim braku aktywności fizycznej dopiero co poderwałeś się z wygodnego fotela - nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Nie licz na to, że już na starcie będziesz w stanie przebiec kilka kilometrów bez zatrzymywania się na odpoczynek. Nawet jeśli uda ci się tego dokonać, nie jest to dobry pomysł. Warto na początek zaaplikować swojemu organizmowi niewielką dawkę zmęczenia, zwiększając ją stopniowo wraz z kolejnymi tygodniami treningu. Sposobem, by nie "zajechać się" już na starcie jest połączenie biegu z marszem. W zależności od poziomu twojej kondycji może być to proporcja: pięć minut biegu - minuta marszu, trzy minuty biegu - minuta marszu lub dwie minuty biegu - dwie minuty marszu. Jest to kwestia indywidualna, uzależniona od Ciebie i Twojej dyspozycji.

Obierz sobie cel

Jeżeli biegasz już od kilku tygodni/miesięcy możesz wyznaczyć sobie jakiś cel, którego realizacja zmotywuje cię do wyjścia na trening. Może być to na przykład udział w biegu ulicznym, których nie brakuje w każdym mieście. Na początek może być to dystans pięciu kilometrów - jeżeli biegasz już dłuższe dystanse, spróbuj swoich sił w zawodach na dziesięć lub więcej kilometrów. Ważne jest, by w kalendarzu wyznaczyć termin, w którym swoje dotychczasowe poczynania będziemy mogli skonfrontować z innymi biegaczami. Da nam to dodatkowego kopa do działania - w końcu nikt nie lubi przegrywać!

W przypadku, gdy twoim głównym celem nie jest udział w zawodach, a jedynie zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, możesz wówczas wyznaczyć sobie nagrodę za każdy zrealizowany etap nakreślonego planu. Jeśli chcesz schudnąć 10 kilogramów, spraw sobie jakąś miłą niespodziankę (byle nie słodką), gdy na wadze ujrzysz o 3 kg mniej. Wraz z kolejnymi sukcesami, nie szczędź sobie innych przyjemności, np. zakupu nowych butów do biegania czy książki - w końcu ciężko na to zapracowałeś. 

Biegaj w grupie

Znasz kogoś, kto od jakiegoś czasu trenuje i wielokrotnie namawiał cię do wspólnego biegania? Jeśli tak, to nie wahaj się i przyjmij zaproszenie. Jeżeli nie znasz jednak takiej osoby, poprosić kogoś z rodziny lub grona znajomych, by towarzyszył ci w aktywności. Treningi w grupie pozwalają na wzajemne motywowanie się do działania. Kiedy po ciężkim dniu w pracy nie masz ochoty na kolejny wysiłek, osoba z którą ćwiczysz może podnieść Cię na duchu i pomóc w zmobilizowaniu się do działania. Innego dnia to ty pomożesz jej, kiedy będzie tego potrzebowała. W każdym mniejszym, czy większym mieście istnieją grupki lub kluby zrzeszające biegaczy. Jeśli potrzebujesz na co dzień wsparcia innych osób i dodatkowej motywacji płynącej ze wspólnego treningu, możesz się do nich zapisać i biegać z nimi. 

Bez względu na to, jaka jest przyczyna twojego zwątpienia bądź niechęci do biegania - nigdy się nie poddawaj! Regularna aktywność fizyczna ma mnóstwo zalet, z których nie warto rezygnować. Czasami brak przyjemności z treningu jest tylko przejściowy i wraca po jakimś czasie przerwy. Odpowiedz sobie w myślach co jest tego przyczyną w Twoim przypadku i postaraj się to wyeliminować. Pomóc może w tym nawet zwykła zmiana dotychczasowej trasy biegowej lub zakup nowego gadżetu umilającego trening. Ze swojej strony możemy Ci polecić słuchawki do biegania AM61 Lite Black marki Huawei. Są one niezwykle wygodne, a przy tym gwarantują dźwięk najwyższej jakości. Z tego też powodu cieszą się dużą popularnością wśród sportowców - zarówno tych profesjonalnych, jak i początkujących. Możesz je kupić "tutaj".

Komentarze